Expedíció
Az expedíciók 2007 decemberében, a 0.78-as frissítésben jelentek meg első alkalommal a játékban. Akkor jelent meg az asztrofizika nevű kutatás is, melynek szintje meghatározza az expedícióid maximális számát és hosszát. A játék fejlődésével, valamint a gazdaság sebességének fokozatos növelésével az expedíciók hozama jelentősen csökkent. Ennek eredményeképp senki sem küldött expedíciókat egészen a 2019-ben megjelenő 7.0.0-ás verzióig. A karakterosztályok megjelenésével lehetőség nyílt arra, hogy a játékosok a felfedező osztállyal játszva hatalmas profitra tegyenek szert. Azóta az expedíciók a játék egyik legjobb fejlődési lehetőségévé váltak.
A galaxisnézetben egy rendszeren belül összesen 15 bolygónak van helye. Mégis van egy rejtélyes 16-os pozíció, ahova a flottádat el tudod küldeni. Ez a hely nem más, mint a mélyűr, ahova expedíciókat indíthatsz, hogy felfedezd a világűr ismeretlen szegleteit. Az expedícióidnak különféle kimenetelei lehetnek, melyeket a lehető legjobban próbáltunk összegyűjteni ebben a leírásban. A leírás mellé egy expedíció kalkulátor is készült, amivel szimulálhatod egyéni beállítások mellett az expedícióid eredményét.
Hogyan küldjünk expedíciót?
Először is ahhoz, hogy expedíciót küldhess, rendelkezned kell legalább egy szint asztrofizikával. Az egy időben kiküldhető expedíciók száma ettől a technológiától függ: \( \text{Expedíciók száma} = \sqrt{\text{asztrofizika}} \).
Néhány példa:
- Asztrofizika 1. szint => 1 expedíció
- Asztrofizika 4. szint => 2 expedíció egyszerre
- Asztrofizika 9. szint => 3 expedíció egyszerre
- Asztrofizika 16. szint => 4 expedíció egyszerre
- Asztrofizika 25. szint => 5 expedíció egyszerre
- Admirális => +1 expedíció
- Gyűjtő osztály => +2 expedíció
- Arany, Ezüst, Bronz elemek => +3, +2, +1 expedíció ebben a sorrendben
Az expedíciók elküldésének két módja van: az egyik, amikor a flottaküldés oldalról küldöd el a flottát, a másik pedig amikor a galaxisnézetből egy előre beállított expedíciós flottát indítasz el. A flottaküldési oldalon egyszerűen csak kiválasztod a neked szimpatikus rendszert és galaxist, majd a bolygókoordinátát 16-ra állítod. Kiválaszthatod a repülési sebességet és az expedíciód hosszát is, majd a flottaküldésre kattintva indíthatod is a küldetést. A galaxisnézetből való küldéshez először be kell állítanod egy flottasablont, ahol kiválaszthatod a hajókat, a sebességet és az expik időtartamát. Később a sablon kiválasztása után a "küldés" gombra kattintva tudod indítani az expedíciót az aktuális galaxisba. A flottasablon kiválasztásához admirális szükséges, nélküle csak egy "Expedíció" gomb látszik, mely a flottaküldés oldalra irányít át. Felfedező osztály mellett mindenképp ajánlott a flottasablonos megoldás, mivel rengeteg időt takarít meg. Az admirálishoz szükséges heti 5ezer sötét anyagot az expedíciók általában többszörösen visszahozzák, főleg SA event során. Fontos megjegyezni azt is, hogy amennyiben támadás alatt állsz, nem tudsz flottasablonnal expedíciót indítani, csak a flottaküldés menüből. Ennek az az egyszerű oka, hogy ez lehetővé tenné a védőnek, hogy egy esetleges phalanx-os támadás esetén a védő menekítse a flottáját az utána pár másodpercre csapódó támadó flotta elől.
Az expedíciók lehetséges eredményei
Jelenleg nincs friss hivatalos információnk arról, hogy mit mekkora eséllyel találhatsz egy expedíción. Az alábbi táblázat adatai a már megszűnt wiki.ogame.org oldalról származnak, ami akkoriban az OGame hivatalos dokumentációja volt.
| Esemény | Hivatalos esélyek | Statisztika alapján |
|---|---|---|
| Sötét anyagot találsz | 9% | 7.5% |
| Hajókat találsz | 22% | 17% |
| Nyersanyagot találsz | 32.5% | 33.5% |
| Csata kalózokkal | 5.8% | 6% |
| Csata alienekkel | 2.6% | 3% |
| A flottád később ér vissza | 7% | 7% |
| A flottád hamarabb ér vissza | 2% | 2% |
| Semmit sem találsz | 18.6% | 23% |
| A flottád elpusztul | 0.33% | 0.33% |
| Kereskedőt találsz | 0.7% | 0.67% |
A táblázat érdekessége, hogy a hivatalos esélyek összesítve 100,53%-ot adnak, ami valószínűleg kerekítési hibáknak tehető be. A statisztikai adatok többezer expedíció eredményén alapulnak különböző játékosoktól, különböző szerverekről és különböző országokból. Az adatokat egy semleges, osztály nélküli játékossal kell figyelembe venni. Például a felfedező osztály -50% expedíciós ellenfeleket ígér. Ez azt jelenti, hogy a kalózokkal és alienekkel való 6 + 3% lecsökken 3 + 1.5%-ra. A fennmaradó 4.5% a "Semmit sem találsz" esélyeihez adódik hozzá, így várhatóan ~27.5%-ban semmit sem fogsz találni. Tárgyak expedíción event alatt körülbelül 6% esély van különféle tárgyakat találni, és ennyivel csökken az eseménytelen expedíciók esélye is.
Az interneten rengeteg oldal, fórum található ebben a témában, és mindegyikben egy a közös - az összes az alábbi táblázatot rakja eléd:
| Top 1 játékos pontszáma | Maximum FKÉ | Hajópontok |
|---|---|---|
| Kevesebb mint 10.000 | 40.000 | 200 |
| Kevesebb mint 100.000 | 500.000 | 2.500 |
| Kevesebb mint 1.000.000 | 1.200.000 | 6.000 |
| Kevesebb mint 5.000.000 | 1.800.000 | 9.000 |
| Kevesebb mint 25.000.000 | 2.400.000 | 12.000 |
| Kevesebb mint 50.000.000 | 3.000.000 | 15.000 |
| Kevesebb mint 75.000.000 | 3.600.000 | 18.000 |
| Kevesebb mint 100.000.000 | 4.200.000 | 21.000 |
| Több mint 100.000.000 | 5.000.000 | 25.000 |
A táblázatból jól látszik, hogy az expedíciókon található maximális nyersanyag és hajómennyiség az adott univerzum top1 játékosának pontszámától függ. Tehát, ha a top1 játékos elérte a 100.000.000 pontot, akkor az expedíciód elméletben 5.000.000 Fém egyenértékű nyersanyagot képes hazahozni. Ez egy mai univerzumban aprópénznek tűnhet, azonban itt jön a csavar: ez az alap hozam különböző szorzókkal jelentősen megnövelhető.
Szorzók:
- Ha legalább egy felderítő van a flottában: 200%
- Ha Felfedező az osztályod: 150% x ECO sebesség*
- Fejlesztett szenzor technológia + hatodik érzék kutatások: 0.2% szintenként**
- Elemek - expedíciós nyersanyaggyorsító: több méret is van, 10%, 20% stb...
Hasonlóan a nyersanyagokhoz, a hajók maximum található mennyiségét is a top1 játékos pontszáma határozza meg. A táblából leolvasható értékekre a következő bónuszok vonatkoznak:
- Ha legalább egy felderítő van a flottában: 200%
- Ha Felfedező az osztályod: 150% x ECO sebesség*
- Telekinetikus vonósugár: 0.2% szintenként**
A talált hajók végső mennyiségét a bónuszokkal átszámolt hajópontok alapján a köbvetkező táblával számolhatod át:
| Hajó típusa | Expedíciós érték |
|---|---|
| Könnyű harcos | 20 |
| Nehéz harcos | 50 |
| Cirkáló | 135 |
| Csatahajó | 300 |
| Csatacirkáló | 350 |
| Bombázó | 375 |
| Romboló | 550 |
| Kis szállító | 20 |
| Nagy szállító | 60 |
| Kémszonda | 5 |
| Kaszás | 700 |
| Felderítő | 115 |
A hajó expedíciós pontjainak száma: (Szerkezeti Integritás * 5) / 1 000
A talált hajók típusa és mennyisége teljesen véletlen, bár gyakran előfordul, hogy egy bizonyos típus dominál adott expedíciónál. Halálcsillagot, szemetest és kolóniahajót nem lehet találni.
A számítás kimenetele mindig a legoptimálisabb verziót adja eredményként. Sajnos a valóságban ritkán látod majd a kiszámított értéket, mivel a találások 3 csoportba sorolhatók: kicsi, közepes és nagy. Kis csomagot találsz az esetek 89%-ában, közepes csomagot az esetek 10%-ában, míg nagy csomagot az esetek 1%-ában találhatsz. Ezt fokozva minden csomag adott határokon belül véletlenszerűen meghatározott mennyiségű nyersanyagot ad, így az, hogy a számolt maximum értéket hazahozd egy expedícióról gyakorlatilag 0.
Expedíciókon lehetőséged sötét anyagot is találni. Az elhozható mennyiség ugyanígy 3 csoportra osztható:
- Kis csomag: 300-400 SA
- Közepes csomag: 500-700 SA
- Nagy csomag: 1000-1800 SA
Az alábbi két bónusz vonatkozik rá:
- Gravitációs érzékelők: 0.1% szintenként**
- 9x sötét anyag expedíciós event: 900%
*Kaelesh Felfedező fejlesztés szintenként 0.2%-ot dob a bónuszon.
**Ha az adott bolygón emberek vagy mechák vannak letelepítve, akkor ezek speciális épületei szintenkénti bónuszt (Metropolisz 0.5%; Tömeges chipgyártás 0.4%) biztosít az adott bolygón levő technológiákra, beleértve a nyersanyaghozam-bónuszokat, a hajóhozam-bónuszokat, de még a Kaelesh Felfedező fejlesztést is. Ugyanez vonatkozik a letelepített életforma szintjére is: egy 85-ös szintű életforma 8.5% bónuszt ad minden lf kutatásra az adott bolygón (szint/10).
Expedíciós helyek kimerülése:
Bármely rendszerbe küldesz expedíciót, az lassan csökkenti annak a rendszernek a vitalitását, így egyre kevesebb eséllyel fogsz találni valamit (nő a nem találsz semmit esélye, míg minden másé csökken). Mivel többen is jásszuk a játékot, ezért mások is képesek csökkenteni annak a rendszernek a vitalitását, melyben expedíciózni szeretnél. Ha egy kémszondát is küldesz az expedíciódba, akkor a kommunikációs tiszt egy szívhezszóló üzenetet fog hagyni neked az expedíciós jelentésen, mely mutatja a rendszer kimerülédét:
Nincs kimerülve:
- Nagyon jó érzés elsőnek lenni, akik felderítetlen szektoban utaznak.
- Úgy tűnik ez a része az univerzumnak még nincs felfedezve.
Kicsit kimerült (csökkent hozam):
- Úgy tűnik nem volt még ember a galaxis ezen részén ezelőtt.
- Találtunk egy űrhajótörmeléket. Nem mi vagyunk az elsők itt.
- Majdnem nekimentünk egy másik expedíciós flottának. Nem gondoltam, hogy mások is vannak körülöttünk.
Közepesen kimerült (váltani kéne rendszert):
- Másik expedíciós flottára utaló jeleket találtunk.
- Baráti rádiókapcsolatot létesítettünk egy másik expedíciós flottával ebben a szektorban.
- Ünnepeltük az expedíciót egy másik expedíciós flotta legénységével eggyütt. Nekik nem volt semmi érdekes dolguk.
Közepesen kimerült (váltani kéne rendszert):
- Sosem sikerült ennyire kimerítenem egy mezőt sem xD
- Ha kaptatok ilyen üzenetet, írjátok meg fórumon :D
Minden rendszer fokozatosan visszakapja vitalitását, egyes források szerint 24 óra kell egy teljesen kimerült rendszernek, hogy megújuljon. Erre még rágyorsít az eco sebesség is, tehát x10-es ecoval 2 óra 24 perc alatt teljesen feltöltődnek a mezők. Mivel sokan expedícióra fs-elnek, így hajnalban mindig több lesz a kimerült pozíció, mint napközben. Ugyanez este: az emberek hazaérve munkából orrba-szájba kezdenek expezni, így ekkor is hasonló a helyzet. Sok játékos egy rendszerbe elküld több expedíciót (legtöbbször a sajátjukba), amiből következik, hogy azok a rendszerek, ahol aktív játékos bolygó van, ott nagyobb eséllyel lesz kimerült a rendszer.